Aktualności
Na ścieżkach Europy. Wyjazdy zagraniczne uczniów Zespołu Szkół w Poniatowej
W naszej szkole od wielu lat realizowane są różne projekty unijne.
Ostatnio grupa uczniów i nauczycieli wróciła z kolejnej podróży zagranicznej do Francji. W ojczyźnie Moliera odbyło się Międzynarodowe Spotkanie szkół partnerskich projektu: „You are what you eat”, w ramach programu Erasmus Plus.
Była to już 25 -ta podróż zagraniczna poniatowskiej młodzieży, zorganizowana przez Barbarę Kramek – nauczyciela jęz. angielskiego w naszej szkole.
Pierwszy wyjazd zagraniczny odbył się 10 lat temu, w styczniu 2009 r. do Słowenii w ramach projektu Comenius: „Music as a Bridge to Intercultural Dialogue” (Muzyka jako most łączący różne kultury). Od tej pory mieliśmy już kolejnych 5 projektów, dotyczyły one Dziedzictwa historycznego, Muzyki, Globalnego ocieplenia, Uchodźców i Zdrowego odżywiania a wyjazdy były do krajów takich jak: Anglia, Bułgaria, Słowacja, Szwecja, Hiszpania itp. Byliśmy m.in. w Brukseli w Belgii, na Sardynii i na Cyprze, kilka razy we Francji, Turcji, Niemczech i Włoszech. Najwięcej podróży zagranicznych, bo aż 8, odbyło się w 2009 r. gdy Liceum Ogólnokształcące było jeszcze w oddzielnym budynku.
Młodzież bardzo chętnie korzysta z takich podróży, szczególnie że są one bezpłatne. Za darmo jest podróż samolotem, tygodniowy pobyt, wyżywienie i wycieczki. Niektórzy wyjeżdżali kilkakrotnie.
Pani Barbara Kramek – koordynator programu w naszej szkole – podkreśla, że podobnie jak u nas, w państwach partnerskich projekty cieszą się dużym zainteresowaniem środowisk lokalnych, władz samorządowych i oświatowych. „Zależy mi bardzo, aby nasi uczniowie zdobywali nie tyko wiedzę teoretyczną, ale także praktyczną. Żeby byli aktywnymi Europejczykami, którzy podróżują do innych krajów, zdobywają nowe doświadczenia i mają wielu zagranicznych przyjaciół. Projekty europejskie pomagają w tym bardzo, dzięki nim uczniowie podróżują za darmo”.
Oto jak ostatni wyjazd i pobyt we Francji wspomina Szymon: „Nie mogliśmy się doczekać, żeby postawić pierwsze kroki w jednym z najbardziej romantycznych miast na świecie – Paryżu. Zobaczyliśmy m.in. wieżę Eiffla, Łuk Tryumfalny, katedrę Notre-Dame, Luwr i wiele innych. Paryż to piękne miasto, na które trzeba poświecić wiele czasu. We Francji spotkaliśmy się z grupami z Niemiec, Włoch i Turcji. Razem pracowaliśmy nad zadaniami projektowymi. Codziennie słychać było: „Bonjour”, „Guten Morgen”, „Buongiorno” czy „Merhaba”. Tęskniłem za tym natłokiem językowym. Na takim Erasmusie ciągle coś się dzieje. Każdego dnia pracowaliśmy w grupach wielonarodowościowych i musieliśmy dogadywać się po angielsku, mieliśmy wycieczki do ciekawych miejsc, zwiedzaliśmy farmy organiczne i tradycyjne. Po dniu pracy, wykładów czy zwiedzenia np. szkoły rolniczej wracaliśmy do rodzin. Każdy ten czas wolny spędzał inaczej. Niektórzy chodzili na balet, boks czy self defence. Ja większość czasu spędzałem na rozmowie z rodziną, która mnie gościła, poznając ich zdanie na różne tematy, życie we Francji czy sytuację polityczną.
Ten tydzień zleciał szybciej niż nam się wydawało. Ostatniego dnia w szkole przygotowaliśmy wspólne party oraz przedstawienia dla rodzin. Kulminacyjnym punktem było wspólne śpiewanie „We Are The World” – Michaela Jacksona. To był bardzo dobrze spędzony czas, masa wspomnień zapadnie w mojej pamięci na wieki. Tak wspaniałych ludzi chciałoby się spotykać przez cale życie.
PS: Erasmus promotes peace.”
Inni uczestnicy powiedzieli co najbardziej cenią sobie z wyjazdów:
Ola: „Nawiązanie nowych znajomości, możliwość wykorzystania swojej wiedzy w praktyce, ciekawe zajęcia, przyjazna atmosfera, możliwość poznania kultury odwiedzanego kraju”.
Mikołaj: „Co zyskałem uczestnicząc w projekcie Erasmus+ ? Odwiedziłem nowe kraje, w których nigdy wcześniej nie byłem. Nauczyłem się, że stereotypy dotyczące innych często nie są prawdziwe. Poznałem wiele nowych osób, z którymi utrzymuję kontakty do dzisiaj, a przede wszystkim rozmawiając z nimi polepszyłem swój angielski”.
Chcielibyśmy, aby idee i rezultaty projektu dotarły do szerszego grona odbiorców i mogły być wykorzystane nie tylko przez uczniów zaangażowanych bezpośrednio w projekt. Nowoczesna szkoła, jaką z pewnością jest nasz Zespól Szkół ma za zadanie nie tylko przekazać uczniom wiedzę, ale przygotować ich do dorosłego życia, wyposażyć w narzędzia pozwalające radzić sobie ze stresem, umiejętnie wyrażać uczucia zarówno pozytywne jak i negatywne. Biegle posługiwać się językami i podejmować dyskusje na ważne tematy. Właśnie dlatego podejmujemy innowacyjne działania w ramach różnorodnych projektów i zapraszamy do nich wszystkie chętne osoby.
Barbara Kramek – koordynator projektów